-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48424 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجّه به آية 41 سورة روم، چگونه كارهاي مردم، سبب فساد در خشكي و دريا ميشود؟

قرآن مجيد، در آيات بسياري، از جملة آية بالا، به حقيقت مهمّي اشاره دارد كه آن ارتباط كارهاي انسان و طبيعت ميباشد و اين از حقايق قرآني است، قرآن در اينباره ميفرمايد: ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ;(روم،41) فساد در خشكي و دريا، به خاطر كارهايي كه مردم انجام دادهاند، آشكار شده است: خدا، ميخواهد نتيجه بعضي از اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد ]به سوي حق[ بازگردند!

اين آيه شريف، به زمان خاصّي اشاره ندارد همة روزها را در بر ميگيرد، و منظور از فساد ظاهر، مصيبتها و بلاهايي است كه منطقهاي از زمين را در بر ميگيرد، مانند زلزله، خشكسالي و بيماريهاي واگيردار و هر چيزي كه نظام زندگي دنيا را مختل نمايد.

آنچه قابل بررسي است، اين نكته است كه چگونه كارهاي انسان بر طبيعت و نظام دنيا، اثر ميگذارد؟ قرآن مجيد، از دو سو اين نكته را طرح و بررسي فرموده و ميفرمايد: تقوا و ايمان و عمل صالح مردم، باعث نزول خيرات و بركات بر آنها ميشود: وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَيََّ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَـَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالأَْ رْض;(اعراف،96) اگر مردم شهرها و و آباديها، ايمان بياورند و تقوا پيشه كنند، بركات آسمان و زمين را بر آنها ميگشاييم.

و از طرف ديگر، در آياتي، از جمله آية 41 روم، ميفرمايد: بخشي از فساد و طبيعت، معلول و زاييدة كارهاي زشت انسان است; بر اين اساس، خداي متعال، معياري براي نزول نعمتها و بلاها بر عالم انساني، ارائه ميفرمايد; بنابراين، روشن ميشود كه رابطه علّي و معلولي، بين كارهاي انسانها و حوادث هستي، وجود دارد; البته بايد توجّه داشت كه علّتها، گاه طبيعي و شناخته شدهاند و گاهي شناخته شده نيستند; آنچه مهمّ است وجود رابطة سببي بين كارهاي انسانها و حوادث جهان است كه در روايات ما هم بيان شده است.

روشن شدن فلسفي اين ارتباط نيز از سوي برخي فيلسوفان، صورت گرفته است. مرحوم علامه طباطبايي در اينباره ميفرمايد: عالم با تمام اجزائش يك واحد و يكپارچه است، همچون بدن انسان كه با تمام اختلاف، يك نوع اتّحاد و يكپارچگي نيز دارند، و اگر يك بخش از آن مريض شود، بقيّه اجزا و اعضا را نيز تحت تأثير قرار ميدهد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.